“Poedersoep”, zegt commercieel directeur Wim Schilders met een lichte walging.
“Dat is alles wat er uit de huidige generatie automaten komt. Bij Unilever
heet het niet eens soep, maar valt het onder de noemer zoute snack.”
Met de Soupomatic moet er dan eindelijk echte soep uit een automaat komen.
“Gemaakt van verse producten, door echte koks.” Zoutarm en met bijvoorbeeld
champignons, balletjes of zelfs rookworst.
Vijf jaar geleden startte Twan Boogers, de huidige algemeen directeur,
het bedrijf. Hij wilde verse soep op een efficiënte, hygiënische, hitech
manier naar de markt brengen. Met de nadruk op gezondheid.
Het eindresultaat lijkt op een groot uitgevallen koffieautomaat met twee
openingen waar een flinke plastic kom onder kan. Aan elke kant een smaak. De
boordcomputer houdt bij hoeveel koppen soep eruit zijn en hoeveel er nog in
zit. Verder reinigt het apparaat zichzelf. "High-tec, efficiënt en
hygiënisch."
De Nederlanders besloten het apparaat in 2007 eerst op de Britse markt te
testen. “Engeland en Ierland zijn echte soeplanden”, legt Schilders deze
beslissing uit. “Daar is het bovendien heel normaal om in een winkel snel
iets te eten te halen. Ideaal voor onze machine.”
Na proefdraaien moet dit jaar voor het eerst echt omzet gedraaid
worden. De Soupomatic zal nu ook op de Nederlandse markt komen. Schilders
denkt in totaal tussen de 150 en 200 apparaten te verkopen of te verhuren.
Maar de machine zorgt niet voor de grote omzet. "De soep moet geld
opleveren." Het bedrijf fabriceert de soep zelf. De merknaam is het
nostalgische Grandma’s Soup. In Nederland komen acht verschillende smaken
waaronder tomatencrèmesoep, champignonsoep en Hollandse erwtensoep met
stukken rookworst.
Samenwerking met bestaande bedrijven ketste af. Unilever werd nog wel gepolst,
maar samenwerken bleek niet mogelijk. Mede omdat Soupomatic ook zelf soep
wil verkopen. “In ons businessmodel moeten we het met de soep verdienen.”
Waar moet de automaat komen te staan? “In Engeland richten we ons echt
op winkels en dus de consument. In Nederland zal het bedrijfsleven onze
focus hebben. Maar ook scholen, universiteiten en benzinestations behoren
tot de mogelijkheden.”
De meeste apparaten zullen naar verwachting worden verhuurd. “Bedrijven hoeven
dus geen grote investeringen te doen.” Maar er moet wel verplicht Grandma’s
Soup worden afgenomen.
De computer in de Soupomatic moet voorkomen dat er andere soep in de
Soupomatic terecht komt. Op elke zak zit een unieke barcode die eerst door
de computer moet worden gescand voordat de tank open gaat. “Die staat
bovendien draadloos in contact met onze server, zodat wij alles kunnen
volgen.”
De koppen soep kosten alles bij elkaar tussen de vijftig en zestig
cent. “Dat is niet goedkoop", zegt Schilder. "Maar het gaat dan ook om
kwalitatief goede en gezonde soep.”
De populairste soep? “In Nederland is dat zonder twijfel tomatensoep. Goed
voor ruim vijftig procent.” Schilders prefereert zelf de Lentil en
Bacon-variant. “Een soort Engelse erwtensoep. Maar die zal in Nederland niet
te krijgen zijn.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl